Hoe technologie innovatie stimuleert

Zestig procent van de Europees leidinggevenden zegt vandaag de dag creatiever te zijn op het werk dan tien jaar geleden. Bijna zeventig procent zegt ook productiever te zijn dankzij technologie. Innovaties blijven echter het domein van de creatieve menselijke geest.

Iedereen heeft weleens zijn computer uit het raam willen gooien of ruzie gehad met zijn smartphone. Het is niet altijd eenvoudig om de beloofde mogelijkheden uit al die glanzende kastjes te halen. En wanneer na een update van cruciale software de helft van het personeel een of twee dagen op cursus moet, weet u weer: technologische innovaties gaan begeleid door menselijke frustraties. Het goede nieuws is dat mensen wel degelijk creatiever en productiever worden door technologie, mits slim ingezet. Dat wijst het onderzoek ‘Humans and Machines’ van de Economist Intelligence Unit in opdracht van Ricoh uit. Slim betekent in dit geval dat menselijke verbeeldingskracht en creativiteit meer ruimte krijgen, omdat robots of IT de basistaken overnemen. Een aantal voorbeelden.

Slimmer opereren

In de zorg is het aantal invasieve operaties sterk verminderd. Met andere woorden: de patiënt wordt dankzij kijkoperaties steeds minder vaak helemaal opengelegd. Schermen met 3D-visualisaties geven de chirurg goed zicht op wat er binnen in het lichaam gebeurt en medische robotarmen zijn kleiner en wendbaarder dan mensenarmen. Minder tijd in het ziekenhuis, betekent ook minder belasting voor het schaarser wordende personeel. Overigens, in tv-series hangen artsen nog steeds hun röntgenfoto’s op een lichtbak. In werkelijkheid worden de foto’s steeds vaker getoond op interactieve whiteboards, waardoor de foto’s én toegevoegde aantekeningen ook digitaal beschikbaar zijn en zo eenvoudig aan digitale patiëntendossiers kunnen worden toegevoegd. Hierdoor worden dossiers completer, kan de arts een betere diagnose kan stellen en de patiënt sneller geholpen worden.

Intuïtief zakendoen

De financiële sector is misschien nog wel het meest veranderd sinds de introductie van de eerste slimme rekenmachine. Geld is gedigitaliseerd. Het invoeren en controleren van data rondom financiele transacties wordt niet meer door mensen gedaan. Machines controleren zelfs kredietwaardigheid en keuren leningen goed. Dankzij strenge beveiliging- en privacywetgeving regelen mensen hun bankzaken zonder tussenkomst van een echt persoon. Toch blijven instinct en intuïtie cruciale vaardigheden in klantcontact en het maken van zakelijke overeenkomsten. Iemand kan verwoorden dat hij open en eerlijk is geweest, maar die zenuwtik bij zijn oog lijkt iets heel anders te zeggen. Non-verbale communicatie is te subtiel voor computers.

Creatieve engineering

Nieuwe materialen, 3D-printen en robotica transformeren de maakindustrie. Productie wordt veiliger, goedkoper, flexibeler en kan op kleinere schaal. Machines doen het werk aan de lopende band, slimme robots nemen eentonige of gevaarlijke taken over. De mens kan zich meer bezig houden met waar hij goed in is: ideeën, design en engineering. Hoe creatiever en efficiënter hij de processen inricht, hoe succesvoller de samenwerking tussen mens en machine. Neem 3D-printen, dat kan ook al via de cloud. Iedereen kan een ontwerp uploaden (bijvoorbeeld via Sculpteo.com) en het terugkrijgen als solide object. De mogelijkheden zijn daarbij eindeloos. In de toekomst ‘rollen’ er zelfs smartphones en tablets uit de 3D-printer.

Innovatief leren

Massive Open Online Courses (MOOC) maken onderwijs beschikbaar voor iedereen met een internetverbinding. Actuele kennis bereikt nu ook mensen die het voorheen met oude schoolboeken moesten doen. De eerste MOOC, van Stanford University in 2011, bereikte 160.000 studenten in 190 landen. Van hen studeerden 23.000 af. In Ruanda staat zelfs de eerste MOOC-universiteit. De toekomst voor hogescholen en universiteiten zit op dit moment vooral in blended learning. Studenten volgen colleges via video of podcast en voor werkcolleges, discussie en contact zitten ze in de klas. De Universiteit Leiden bood in 2013 gratis drie online cursussen aan. De cursus Introductie tot Europees Recht had binnen twee maanden 22.000 aanmeldingen. Dat is waardevolle exposure voor een educatief instituut. In een sector die gebukt gaat onder geld- en tijdbesparing, en te maken heeft met grote veranderingen, maakt technologie resources beschikbaar voor grote groepen betalende studenten. Interactie tussen studenten en docenten wordt anders, maar zal niet verdwijnen. Digitale leermiddelen die het leren boeiender maken en ondersteuning bieden aan lesmethoden worden op steeds meer scholen gebruikt. Voorbeelden zijn videotafels, video conferencing systemen en interactieve whiteboards. Kinderen gebruiken iPads om te leren en docenten vullen digitaal educatief materiaal aan met eigen content. Initiatieven als LearningChallenge.nl moedigen de verandering naar digitaal onderwijs aan. Deze wedstrijd voor het voortgezet onderwijs beloont het beste onderwijsidee met digitale hulpmiddelen ter waarde van vijftigduizend euro.

Onderzoek ‘Humans and machines’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.